Pages

Monday 5 March 2012

Rangkaian kata untuk bakal imamku....

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>
 بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيم

يٰأَيُّهَا النّاسُ اتَّقوا رَبَّكُمُ الَّذى خَلَقَكُم مِن نَفسٍ وٰحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنها زَوجَها وَبَثَّ مِنهُما رِجالًا كَثيرًا وَنِساءً ۚ وَاتَّقُوا  
اللَّهَ الَّذى تَساءَلونَ بِهِ وَالأَرحامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيكُم رَقيبًا


(1) Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu 
 (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.

Ku rangkai sebaris kata buatmu yang telah tercatat untukku di Luh Mahfuz sejak azali. Aku sering tertanya-tanya siapakah gerangan dirimu. Apakah kau sedang berada di sisiku, atau kau berada jauh dariku. Pernahkah kita bertemu? Atau mungkin kita pernah bersama dan terpisah, akhirnya bertemu untuk bersama semula.

Wahai insan yang tercipta untukku, akulah tulang rusukmu yang telah hilang. Aku ingin menjadi bidadarimu apabila kamu berada di syurga kelak. Jadi, bimbinglah aku meniti jalan yang diredhai-Nya.

Wahai insan yang tercipta untukku, kamu telah ditakdirkan oleh Allah s.w.t untuk menjadi imam buatku dan buat anak-anakku. Aku berjanji akan sentiasa berasa di sismu agar kamu bisa menjadi pemimpin dan pendidik buatku dan anak-anakku. Agar di suatu masa mereka akan menjadi anak soleh dan solehah, yang menjunjung tinggi agama Allah s.w.t, dan menjadi anak kebangaan buat kita di dunia dan di akhirat.
“Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.”


Wahai insan yang tercipta untukku, cintailah aku apa adanya. Lengkapilah segala kekurangan yang ada di dalam diriku dengan penuh kebijaksanaanmu. Andai akau tersalah, tegurlah aku dengan kata-kata dan nada yang lembut, agar aku tidak terasa hati. Andai aku marah, belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu, agar aku tidak terkasar denganmu.

Wahai insan yang tercipta untukku, imamku. Bawalah aku dan anak-anakku meniti keredhaan-Nya. Agar kita bisa kembali bersatu di syurga.




Best regards,

0 comments:

Post a Comment

Silalah Komen, Jika Sudi!!!! ^_^v