Pages

Monday 5 March 2012

Cinta selepas kahwin lebih indah....

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>
اللّهِ وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ
Dan jika kamu hanya mengikut kebanyakan orang di muka bumi ini nescayalah mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah” (Al-An’am : 116).


Cinta itu sesuci embun  pagi, jangan kita kotorinya dengan debu yang bebas berterbangan.
Jagalah ia sebaiknya, kerana ia pemberian Allah s.w.t yang tidak ternilai.

Menjadi lumrah pada diri kita untuk jatuh hati dan bercinta. Namun, kita yang mencorakkannya mengikut landasan syariat yang benar agar tidak terjerumus ke kancah maksiat. Ada pasangan yang bercinta dan bahagia pada akhirnya, ada juga yang telah bertahun-tahun bercinta dan putus ditengah jalan. 'Langit tidak selalunya cerah, kadangkala ada hujan yang turun mencuci luka.'

Bercinta selepas kahwin lebih indah, kerana ia lebih kurang risikonya berbanding bercinta sebelum berkahwin. Kulit kita halal untuk disentuh oleh lelaki yang telah menjadi suami kita. Memang benar ada yang mengatakan bercinta sebelum kahwin juga boleh bersentuhan, tetapi haram hukumnya. Cinta yang halal di sisi Allah s.w.t lebih bertahan lama berbanding cinta yang berlandaskan nafsu. Banyak bukti yang dapat kita kita lihat, sebagai contoh agung Rasulallah s.a.w, cara kehidupan baginda harus dijadikan panduan dalam kehidupan kita.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidak kami dapati pada dua orang yang sedang bercinta itu (lebih baik daripada) nikah." – Riwayat Ibn Majah dan diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Busoiri dan al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah: 624.  

Ramai dari kalangan kita yang menjadi buta kerana cinta, bukan kerana cinta
itu buta. Kita menjadi buta dalam menilai sesuatu tindakkan yang kita ambil sewaktu bercinta. Pada kita semuanya indah belaka, sehingga terlupa batas-batasnya. 

Kadangkala di antara kita ada yang takut tidak untuk hidup membujang sepanjang umurnya, bimbang dirinya menjadi bahan umpatan dan ejekkan masyarakat, lantas kita memilih untuk bercinta. Sebenarnya kita tersilap, sedangkan pasangan kita telah tercatat di Luh Mahfuz sejak azali. Mengapa kita perlu bimbamg untuk hidup membujang, kerana Allah s.w.t sentiasa ada untuk kita bergantung harap.






Best regards,

0 comments:

Post a Comment

Silalah Komen, Jika Sudi!!!! ^_^v