Pages

Tuesday 28 February 2012

Layakkah aku...

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>
 Allah S.W.T berfirman:
                                
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (an-nur':26)



 Jauh di benak hati kita sering berharap agar suatu saat nanti, kita akan bertemu jodoh yang baik dan taat pada perintah Allah s.w.t. Sedangkan kita sendiri selalu sahaja alpa dan leka untuk memenuhi perintah-Nya. 

Aku selalu terfikir apakah aku layak untuk berada disamping insan sebaikmu, sedangkan aku tidak secantik Balqis, hati ku tidak setulus Zulaikha, jauh sekali teguh seperti Siti Hajar apatah lagi sesempurna Siti Khadijah. Apa kau akan menerima kekurangan diri ku? 
 
Suatu hari sahabat saya pernah bertanyakan "Saya seorang yang baik, tidak pernah melakukan perkara yang terkutuk di masa silam. Lantas mengapa saya bertemu jodoh dengan wanita yang kurang baik di masa silamnya?" 

Jawapan saya mudah "Itu silamnya, sedangkan Allah s.w.t menerima umaatnya yang telah kembali ke pangkal jalan mengapa tidak anda. Mungkin ada kebaikkan yang anda tidak ketahui di dalam dirinya."

 Siapa kita untuk menilai layak atau tidak seseorang itu, sedangkan Allah s.wt. telah mengaturkan segala-galanya. Kita sebagai insan yang kerdil harus menerima dengan yang redha. Kita percaya Allah s.w.t telah menyembunyikan suatu hikmah yang tidak ternilai sebalik setiap yang berlaku.

 Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya setulus hati.



Best regards,

0 comments:

Post a Comment

Silalah Komen, Jika Sudi!!!! ^_^v